Ho'o pono pono - Reisverslag uit Pisac, Peru van Maaike A - WaarBenJij.nu Ho'o pono pono - Reisverslag uit Pisac, Peru van Maaike A - WaarBenJij.nu

Ho'o pono pono

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Januari 2014 | Peru, Pisac

Ho'o pono pono

Ho'o pono pono is een oude Hawaiaanse helingsmethode die ervan uitgaat dat alles wat er gebeurt in je leven je eigen creatie is. Dat houdt in dat alles je eigen verantwoordelijkheid is, en dus ook dat je alles zelf op kunt lossen. En met alles wordt ook echt álles bedoeld; elk mens, elk dier, elke gebeurtenis op je pad. Die dronken kerel in de straat die je lastigvalt? Je eigen creatie. De hond die je aanvalt? Je eigen creatie. Een ongeluk? Je eigen creatie. Let wel, niet je eigen schuld!

Dit principe komt overal in terug sinds ik hier ben. Hoewel vaak anders verwoordt, komt de inhoud van bepaalde boeken die ik lees of lezingen die ik via audio aangereikt krijg op hetzelfde neer. Meer en meer begint deze zienswijze zich te integreren in mij. Niet altijd even makkelijk, want het is lang niet altijd duidelijk hoe ik hetgeen ik tegenkom in godsnaam gecreëerd heb- maar ik besef heel goed dat het feit dat ik het niet zie, niet betekent dat het dan ook niet zo is.

Ho'o pono pono geeft een heel simpel en hartverwarmend antwoord op de dingen die we tegenkomen, en dat antwoord is liefde. De bedoeling is dat je 'nee' zegt tegen het gedrag dat je vervelend vindt, bijvoorbeeld het gedrag van de dronken man die je lastig valt. Vervolgens ga je in gedachten naar zijn hart en zeg je 'ik hou van je, ik vergeef je, het spijt me, dankjewel. Tegelijkertijd zeg je dit tegen jezelf, jij bent tenslotte degene die dit creëert... dus zeg je 'ik hou van je, ik vergeef je, het spijt me dat ik dit gecreëerd heb, dankjewel.'

De gedachte erachter is dat de liefde hoger en wijzer is dan wij, het altijd beter weet en alles kan helen.

Er was eens een gesticht voor de geestelijk zieke mensen in Hawaii. De zieke mensen die er woonden waren onhandelbaar en het personeel meldde zich vaak ziek of nam ontslag. Zo gebeurde het dat er op een gegeven moment teveel inwoners waren en te weinig personeel. De situatie werd steeds erger.

Toen heeft een man daar ho'o pono pono toegepast. Niet eens in persoon, hij is gewoon met alle dossiers gaan zitten. Het resultaat was dat de inwoners zich steeds beter gingen gedragen. Er kwam weer meer personeel. Meer en meer inwoners genazen volledig en vertrokken, en zo gebeurde het dat er op een gegeven moment een overschot aan personeel was! Het was een wonder; letterlijk alle inwoners genazen. Niet veel later werd het gesticht dan ook opgeheven. Dit is geen mythe, dit is echt gebeurd. Bijzonder toch?

Zo zie je maar weer, de liefde is altijd het antwoord.


English version

Ho'o pono pono is an ancient Hawaiian healing method that says that everything is your own creation. That means that everything is your own responsability, so every problem you can solve yourself. And with everything they mean everything, so every human, every animal, every happening on your path is your own creation. The drunk guy that bothers you in the street? Your own creation. The dog that attacks you? Your own creation. An accident that happens to you? Your own creation.

This theory comes back in everything since I am here. Although often in different words, the message of many of the books I read or audio I listen to is the same. More and more this way of thinking integrates in me. It's not always easy, because often it is not clear to me how I created a certain thing that happened. But I realize very well that even though I might not see it, that doesn't mean I did not create it.

Ho'o pono pono gives a simple and heartwarming answer to everything we come across, and that answer is love. You're meant to say no to the behavior that bothers you (for example the drunk man in the street that is bothering you). Then you go to his heart and say 'I love you, I forgive you, I am sorry.' At the same time you say this to yourself, because YOU are the one who created this! So you say 'I love you, I forgive you, I am sorry for creating this.'

The idea behind this is that love is higher and wiser than us, always knows best and can heal everything.

Once there was a mental institute in Hawaii. The sick people who lived there were incredibly hard to handle. For that reason the workers called in sick more and more often or even left their job. So it happened that there were not enough workers, too many sick people and the situation got worse and worse.

Then a man came in. He knew ho'o pono pono and started to apply it. Not in person, he just used the files of the patients. The result was that slowly the patients started to behave better. When that started to happen, the workers rarely called in sick and more people came to work there. Then patients started to get better, and one by one they got fired from the institute. This resulted in having too many workers and not enough patients! In the end, ALL of the patients got better, so the institute was closed. This is not a myth, it really happened. Isn't that amazing?

I guess love really is the answer to everything.

  • 20 Januari 2014 - 19:52

    Niels:

    Een interessante filosofie Maaike. Ik denk dat ik er niet volledig in mee kan gaan (hoe kan bv. een treinongeluk je eigen creatie zijn), maar liefde als oplossing voor alledaagse problemen klinkt heel logisch.
    En wat een ervaring met de rituelen in de prachtige bergen! Ik ben erg blij voor je dat je deze warmte mag ontvangen. En een 6-handenmassage doe ik je zeker niet na :)
    Heel veel succes in de heilige vallei en ik hoop dat je nog veel wijsheden tot je mag laten komen!
    Niels

  • 22 Januari 2014 - 23:29

    Maaike V A:

    Hey Niels,

    Wat een treinongeluk betreft... de Hawaiianen zouden misschien zeggen dat daar een stuk karma bij komt kijken. Overigens kun je op verschillende manieren uit een treinongeluk komen, dingen moeten denk ik per individu bekeken worden. Ik heb niet alle antwoorden... maar persoonlijk schilder ik niets af als toeval of pech.
    Dank voor je lieve woorden en wensen, ik vind het leuk dat je me leest. Maaike

  • 22 Februari 2014 - 04:20

    Sanjeev Devendra:

    Hoi Maaike,

    It's true, liefde is het beste medicijn tegen een hoop "ziekten". Het lost blokkades op als sneeuw voor de zon en laat de levensenergie, waarmee het zelfhelende mechanisme van ons lichaam in gang wordt gezet, weer stromen. Ik las laatst een interessant boek over het Boeddhisme van levensfilosoof `Nagapriya`. Het boek heet "Karma & Wedergeboorte". Het bracht me extra inzichten in de niet primair zichtbare functies van het Boeddhisme.

    Een treinongeluk kan voortkomen uit een bepaalde hoeveelheid contrast of drama waarnaar een individu onbewust op zoek is of verlangt. Sommige mensen hebben dit nodig (bijv. horror, dramaseries en grote prikkels) om te voelen dat ze leven. Zo kunnen ze ook "ongewenst" in dergelijke situaties terechtkomen. Ze creëren het in hun gedachten en het manifesteert zich in de werkelijkheid. Het is waarschijnlijk een vibratie die ze onbewust vasthouden en die ze daarom ook over zich afroepen (law of attraction).

    Soms is het wel zo dat de eigen vibratie door niet louter eigen invloeden wordt beïnvloed. Mensen kunnen daarom met de vraag "Waarom?" blijven zitten. Zij zijn in dat geval "slachtoffer", zolang zij de rol blijven aannemen en niet de regie in eigen handen nemen (waardoor hun eigen vibratie zal verhogen en de geprojecteerde werkelijkheid zal veranderen). Kortom, leef je (creator)... of wordt je geleefd (consumer)... Al kan het zelfs met de juiste denkpatronen & balans soms jaren duren voordat je loskomt van bepaalde negatieve energieën. Dit zijn zogenaamde vloeken en andere spirituele ongemakken waar de meesten van ons geen weet van hebben. Maar zoals je zegt kan dit dan weer eigen karma zijn ;) Inzicht in de diverse contrasten / uitersten brengt daarnaast ook verlichting, waardoor je bepaalde gebeurtenissen niet meer hoeft te ervaren voor je spirituele groei en ze zich daarom niet meer, in jouw leefwereld, manifesteren.

    Ps. wat je me zei over boeken lezen was helemaal waar, het heeft m´n intellect uit ´n langdurige winterslaap gehaald en mijn nieuwsgierigheid naar het onbekende en niet tastbare weer aangewakkerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 787
Totaal aantal bezoekers 52651

Voorgaande reizen:

04 December 2013 - 04 Maart 2014

De helende reis deel 2

22 Oktober 2012 - 06 Februari 2013

De helende reis

Landen bezocht: