Grafschending - Reisverslag uit Pisac, Peru van Maaike A - WaarBenJij.nu Grafschending - Reisverslag uit Pisac, Peru van Maaike A - WaarBenJij.nu

Grafschending

Blijf op de hoogte en volg Maaike

09 Februari 2014 | Peru, Pisac

Wanneer je goed kijkt, zie je overal in de bergen kleine grotten, ook op verticale stukken berg. 'Dat zijn graven,' zegt Eroca. Op een dag komen we langs zo'n stuk berg wat niet al te lastig bereikbaar is. Het ligt onder de kerk, een kerk die door de Spanjaarden over een heilige rots gebouwd is.

We klimmen omhoog en wanneer we aankomen zien we eigenlijk meteen botten en potscherven liggen. Ik raap wat botten op en ben verbaasd over hoe weinig ze wegen. De structuur aan de binnenkant vind ik prachtig- wat een perfectie! We graven nog meer botten op en proberen te raden wat voor botten het zijn, Eroca is er beter in dan ik. Op een gegeven moment heb ik een gebit in mijn hand waar nog 3 tanden inzitten. Zo cool!

De potscherven die we vinden zijn vrij groot en zijn beschilderd met bepaalde patronen. Sommige van die patronen zie je nu nog terug op dingen die nu gemaakt worden. Wat het betekent weet ik niet, maar het moet dus echt al eeuwen oud zijn.

Ik ben verbaasd over de moeite die de inca's deden om iemand te begraven, het moet een hele klus zijn geweest om een gat in een verticale bergwand te hakken op grote hoogte, waarschijnlijk hangend aan een touw, en dan ook nog een mensenlichaam erin zien te stouwen. Gezien het feit dat er miljoenen Inca's waren (voornamelijk weggevaagd door de ziektes die de Spanjaarden meebrachten) zullen er ook miljoenen van dit soort graven zijn. Ik vind het geweldig, dit zoeken naar botten en oude voorwerpen; het voelt als het zoeken naar paaseieren maar dan nog veel spannender, want dit keer weet je niet wat je tegen zult komen.
Ik heb duidelijk mijn roeping gemist, ik had archeoloog moeten worden.

Zolang als we er zijn, blijft er een vreemd insect met angel rond de botten zoemen. Het zal de grafbewaker wel zijn.

Na afloop leggen we de botten netjes op een hoopje en bouwen er met stenen een graf omheen. Hoewel ik ze eigenlijk graag mee had willen nemen, ben ik te bang voor boze Inca geesten. Je weet maar nooit.


English version

If you look closely, you can see small caves anywhere in the mountains, even on vertical pieces of mountain. "That are graves," says Eroca. One day we come across a piece of mountain which is not too difficult to reach.
It is located under the church, a church that was built by the Spaniards on a sacred rock.
We climb up and when we arrive we actually see straight bones and potsherds lying on the ground. I pick up some bones and am amazed at how little they weigh. I like the texture on the inside, what a fascinating perfection! We dig up some more bones and try to guess what kind of bones they are. Eroca is better at it than me. At one point I got a jaw bone in my hand which still three teeth in it. "

The potsherds that we find are quite large and are painted with certain patterns. Some of those patterns you can find on things that are made here nowadays.
What it means I do not know, but it must be centuries old.

I am amazed at the effort that the Incas did to bury someone, it must be a daunting task to dig huge holes in a vertical piece of mountain being up high, probably hanging on a rope, and then trying to get a dead heavy human body into it. Given that there were millions of Incas (mostly wiped out by diseases brought by the Spaniards) there must be millions of these graves.

I love this looking for bones and old objects, it feels like searching for Easter eggs but much more exciting because this time you do not know what you'll encounter. I clearly missed my calling, I should have become an archaeologist.

All the time while we are there, a strange insect with a sting keeps buzzing around the bones. Must be the grave guard.

When we are done we put the bones on top of each other and build with stones a grave around it. I would like to keep them, but am scared of angry Inca ghosts. You never know.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 52667

Voorgaande reizen:

04 December 2013 - 04 Maart 2014

De helende reis deel 2

22 Oktober 2012 - 06 Februari 2013

De helende reis

Landen bezocht: