Naakt in de bergen - Reisverslag uit Pisac, Peru van Maaike A - WaarBenJij.nu Naakt in de bergen - Reisverslag uit Pisac, Peru van Maaike A - WaarBenJij.nu

Naakt in de bergen

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Januari 2014 | Peru, Pisac

Hier in de heilige vallei woont een Peruaans koppel, dat aloude kennis van tradities en helingsmethodes van de Inca's bezit. Omdat ze niet willen dat deze kennis verloren gaat, hebben ze een school opgezet waar ze dit onderwijzen. Het is een pracht van een school in de bergen, vol ruimte om te spelen, veel natuur. Het onderwijs wordt gegeven met enorm veel liefde en respect naar de kinderen toe. De creativiteit en zelfstandig denken van de kinderen wordt gestimuleerd ipv onderdrukt zoals dat in ons onderwijs gebeurt. Ik vind het een mooi concept en bedenk me dat ik hier graag terug kom om als vrijwilliger te werken.

Het koppel (ik wil hun namen hier niet noemen, ik wil niet dat ze allerlei zoekers op zich af krijgen) zijn dankzij de kennis die ze bezitten helers. Daar lopen ze niet mee te koop en ze doen het ook niet voor geld. Eroca die hier inmiddels 8 jaar woont is goed bevriend met ze. Ze had me tot nu toe nooit over hen verteld, maar vandaag begint ze er opeens over terwijl we zitten te eten. 'Ik heb gewacht om te zien hoe diep je bereid bent te gaan voor heling,' zegt ze. 'Wat deze mensen doen is heel bijzonder, ik stuur niet zomaar iedereen naar ze toe. Maar ik weet nu dat je hier klaar voor bent. Ik heb al met ze gesproken, en ze zouden het een eer vinden met je te mogen werken. Als je instemt, nemen ze je mee naar een eeuwenoude heilige plek in de bergen, het is een fikse klim.' Dat boezemt me angst in, maar mijn nieuwsgierigheid wint het. De volgende dag ontmoet ik ze in hun school. Het zijn zo'n prachtige fijne mensen, ik voel me meteen op mijn gemak. Met een lied over de liefde, gezongen in de duizenden jaren oude Inca taal Qetual, word ik welkom geheten. Hij bespeelt een trommel en fluit terwijl zij zingt. 'We heten je welkom in onze familie, zuster.' We praten over mijn intenties, wat ik geheeld wil hebben. Ze zijn ontzettend lief en bedanken me steeds voor mijn openheid. Vervolgens staan we op leren ze me een dans en een lied. Wanneer het tijd is om afscheid te nemen, wordt er weer een lied voor me gespeeld/gezongen. Ze zeggen van me te houden, heten me nogmaals welkom in de familie en geven me een dikke knuffel. Ik moet ervan huilen, ik voel me zo geliefd. En dankbaar.

Twee dagen later ontmoeten we elkaar vroeg in de ochtend en beginnen aan de klim. Eroca gaat ook mee. We vasten die dag en de dag ervoor, en het koppel heeft de afgelopen 2 dagen ook gevast. Mijn hemel, wat is het zwaar. Ik weet niet precies hoeveel meter we omhoog klimmen, ik schat zo'n 300 meter. We rusten onderweg 5x uit, waarbij we rituelen uitvoeren en het koppel liederen zingt. Op sommige stukken moet ik omhoog worden getrokken en er zijn overal planten met stekels waar ik in blijf haken. Maar er is ook een pracht aan bloemen, enorm veel bijzondere insecten en verschillende soorten vlinders. Er vliegt een insect in mijn haar. Ik schud het eruit en wanneer ik zie wat een monster het is roep ik 'aaah! dat zat in mijn haar!' Er wordt me verteld dat dit NinaNina is, wat vuur betekent, en dat een beet van dit beest zoveel pijn doet dat een schorpioenenbeet er niets bij is.

Na 2, of misschien is het 3 uur, komen we eindelijk aan. Er staat een ruïne van een eeuwenoud huisje. Een eindje verderop 2 enorme rotsen, meters hoog en breed. Deze rotsen worden gezien als het hart van de berg, 1 mannelijk en 1 vrouwelijk. Ernaast stroomt een waterval. In de rotsen is een altaar uitgehouwen en gebouwd, met zulke grote stenen dat geen mens die had kunnen tillen, ook niet met vele paar handen. Net als bij de piramide's is het ook hier een raadsel hoe ze dit voor elkaar gekregen hebben. Het is zo'n prachtige plek, de energie is bijzonder en het feit dat hier duizenden jaren mensen zijn gekomen om offers te brengen, rituelen uit te voeren, te bidden, vervult me met ontzag.

We leggen onze kleden neer en maken een altaar met onze offers. We hebben veel meegebracht; Mapacho tabak, Palo Santo, stenen, coca bladeren, een muntstuk, wierook, kaarsen, bloemen, en ik heb op verzoek zelfs wat van mijn bloed meegenomen. Een eeuwenoud ritueel hier is om 3 coca bladeren in beide handen te nemen, er intenties in te leggen en deze door de blaadjes heen naar de bergen te blazen. We starten met dit ritueel, voor onszelf, elkaar en de mensen van wie we houden.

Vervolgens trekt het koppel hun kleren uit en lopen naar de waterval. Eroca volgt. Er wordt mij niet verzocht hetzelfde te doen, maar juist omdat ik het zo eng vind besluit ik ook mijn kleding uit te trekken. Even later voeg ik me bij ze. Ik sta naakt in het water en met een enorme veer van een of andere roofvogel wordt mijn lichaam met water bestreken, terwijl ze een lied zingen. Geen plek wordt overgeslagen. Een super sensueel ritueel, doch zonder ook maar een klein beetje seksueel te zijn. Een prettige ervaring.

Wanneer we uit het water komen krijgen we een klein portie magische paddestoelen, Wachuma en wiet. Ik aarzel, ik heb mezelf tenslotte beloofd nooit geen wiet meer aan te raken, en ik ben bang voor het Pavlov effect. Ik duik in mezelf voor wijze raad, besluit me eraan over te geven en vraag de bergen om bescherming. Ik neem de pijp met wiet aan en inhaleer meerdere malen, want hij blijft rondgaan. Blij verrast merk ik dat het me helemaal niets doet; de smaak wekt geen lust op, en stoned word ik ook niet. Mijn oude verslaving wordt op geen enkele manier getriggerd en ik heb sindsdien ook helemaal niet de behoefte gehad er meer van te roken. Sterker nog, ik was bijna vergeten dit stuk aan dit blog toe te voegen.

Dan krijgen we een fluit en word ons geleerd een eeuwenoud lied te spelen. We dansen er ook bij, rond ons altaar. Na dit ritueel pakken we onze offers op en lopen naar het uitgehouwen/gebouwde altaar in de rots. Hier plaatsen we onze offers en maken weer muziek. De mannelijke helft van het koppel legt uit dat het de tijd van seksualiteit is, van vruchtbaarheid, en voert voor ons alle 3 een vruchtbaarheidsritueel uit waarbij de vagina geëerd wordt. En hoewel ik daar naakt en met mijn benen wijd voor 3 andere mensen zit en dat heel onwennig zou moeten voelen, is dat niet het geval. Sterker nog; het voelt natuurlijk. Zo natuurlijk dat ik niet begrijp dat niet iedereen dit doet. Voor mij voelt het als een goddelijk aspect van het leven dat we zijn vergeten, maar wat enorm belangrijk is.

Na dit ritueel word me gevraagd op een kleed te gaan liggen. Het regent lichtjes dus iedereen heeft zijn kleding weer aan, behalve ik. Ik krijg namelijk een massage door 6 handen tegelijk! Ha, dat doen jullie me niet na. Het duurt een uur, misschien wel anderhalf. Elke plek wordt gemasseerd. Ook mijn vagina, en weer ervaar ik hoe iets sensueel kan zijn zonder dat het seksueel is. Het heeft er helemaal niets mee te maken! Wat een heerlijke manier om aangeraakt te worden. Ik denk terug aan al mijn seksuele escapades en zie opeens glashelder wat er meestal in ontbrak; aanrakingen zoals deze, aanrakingen vanuit liefde.

Wat me ook raakt, is het feit dat dit me gegeven word zonder dat iemand er ook maar iets voor terug wil. Een geschenk vanuit liefde, zomaar, voor mij.

Aan het einde van de dag vertrekt het koppel wat eerder dan ik en Eroca. Wij gaan op ons gemak en komen onderweg een kolibrie koppel tegen, die in een soort paringsdans om elkaar heen vliegen. Zo bijzonder! Maar dan raken we het pad kwijt. Angstaanjagend, want het resulteert erin dat we door enorme prikkelplanten, glijdend over steentjes langs een afgrond moeten. Ik sta serieus doodsangsten uit. Eroca de berggeit heeft nergens last van en moet lachen om mijn geschreeuw en gekerm. Zelf vind ik het helemaal niet zo grappig en ben ik opgelucht als ik 1,5 uur later met trillende benen weer op vlakke grond sta.

Ook dit begrijp ik nu; voor elk geschenk zul je een offer moeten brengen. Ditmaal was dat het beklimmen van een berg en het doorbreken van angst. Soms is het het bereiden en innemen van een smerig smakend medicijn, of het lijden van pijn, of het afzien van voedsel. Niets komt zomaar, je zult altijd een offer moeten brengen. Maar wie veel geeft, krijgt ook veel terug. Dat hadden de Inca's goed begrepen.


English version


Naked in the mountains


Here in the sacred valley lives a Peruvian couple that possesses ancient knowledge of traditions and healing methods of the Inca's. Because they do not want this knowledge to disappear, they build a school where they teach this knowledge to younger generations. It is a beautiful school in the mountains, full of space to play, lots of nature. The education is given with a lot of love and respect to the children. The creativity and independent thinking of the children is encouraged instead of suppressed as happens in our education. I think it's a nice concept and realize that I would love to come back here to volunteer for them.

The couple ( I will not mention their names here, I do not want them to be bothered by all kinds of seekers ) are due to the knowledge they possess healers. They don't promote this, are not commercial and don't ask any money for it. Eroca who now lives here 8 years is good friends with them. She had hitherto never told me about them, but today she suddenly starts telling about them while we are eating. 'I've been waiting to see how deep you are willing to go for healing,' she says. 'What these people do is very special, I do not just send everyone to them. But I know now that you 're ready for this. I've already spoken to them, and they would find it an honor to work with you. If you agree, they will take you to an ancient sacred place in the mountains, it is a hefty climb.'
That scares me , but my curiosity wins it from my fear. The next day I met them in their school. It are such beautiful, kind people, I immediately feel at ease. With a song about love, sang in ancient Inca language Qetual, I am welcomed. He plays a drum and flute while she sings. 'We welcome you to our family, sister' he says.
We talk about my intentions, what I want to heal. They are very sweet and thank me for my openness. Then we stand up and dance together. When it's time to say goodbye, they sing another song for me. They say they love me, and again welcome me in the family and give me a big hug. I have to cry, I feel so loved. And thankful .

Two days later we meet early in the morning and start the climb. Eroca comes with us. We are fasting that day and the day before, and the couple has also fasted the last 2 days. My goodness, what is it heavy. I do not know exactly how many feet we climb, I estimate about 300 meters. We rest 5 times on the way, and while resting we perform rituals with mapacho and coca leaves and the couple sings songs.

At some points I have to be drawn up, and there are plants with spines where I hook into. But there are also a lot of beautiful flowers, lots of special insects and different species of butterflies. An insect flies in my hair. I shake it out and when I see what a monster it is I scream 'Aaah! that was in my hair!' The couple tells me that this is Nina Nina, which means fire fire, and that a bite of this insect hurts so much that a scorpion bite is nothing compared to it.

After 2 or maybe 3 hours , we finally arrive. There is a ruin of an ancient house. A little further on there are two huge rocks, meters high and wide. These rocks are seen as the heart of the mountain, one male and one female. Beside is a waterfall. In the rocks is an altar carved and constructed with such large stones that no man could lift them, even with many pairs of hands . Like the pyramids it is a mystery how they got this done. It is such a beautiful place, the energy is special and the fact that for thousands of years people have come here to make sacrifices, to perform rituals and to pray, fills me with awe.

We put our blanket down and make an altar with our sacrifices. We have brought a lot ; mapacho, palo santo, stones, coca leaves, a coin, incense, candles, flowers, and I even brought some of my blood since the couple told me that is a good thing to do.
An ancient ritual here is to take three coca leaves in both hands, tell your intentions to it and blow through them into the mountains. We start with this ritual, for ourselves, each other and the people we love.

Then the couple takes their clothes off and walks to the waterfall. Eroca follows. Nobody asks me to do the same, but because I find it so scary I decide to go naked as well. So I take my clothes of and a little later I join them. I stand naked in the water. With a huge feather of some bird they cover my body with water, while singing a song. Every place of my body is touched with the feather. A super sensual ritual, but not sexual at all. A pleasant experience .

When we come out of the water, we get a small portion of magic mushrooms, Wachuma and weed. I hesitate, I promised myself never to touch any weed anymore and I'm afraid of the Pavlov effect. I dive into myself for advice, decide to give in to it and ask the mountains for protection. I take the pipe with weed and inhale several times because it keeps going around. Pleasantly surprised I notice that it does nothing at all to me, the taste does not inspire lust, and I do not get stoned. My old addiction isn't triggered in any way and I have since than not felt the need to smoke weed again. In fact, I almost forgot the whole experience until now.

Then we get a whistle and the couple teaches us an ancient song. We are dancing around our altar. After this ritual, we take our offerings and walk to the altar built into the rock . Here we place our offerings and make music again. The male half of the couple explains that it is the time of sexuality, fertility, and perfoms on all three of us a fertility ritual in which the vagina is worshiped. And although I'm naked with open legs in front of 3 other people, something that should make me feel very uncomfortable, that is not the case. In fact it feels natural, so natural that I do not understand that not everyone does this. To me it feels like a divine aspect of life that we have forgotten, but that is very important .

After this ritual the couple asks me to lie down. It's raining lightly so everyone puts his clothes on except me. Because I get a massage by six hands at the same time! Ha, you can't beat me on that one. It takes an hour, maybe 1,5. Each spot of my body is massaged. Also my vagina, and again I experience how something can be so sensual without being sexual at all. What a wonderful way to be touched. I think back to all my sexual escapades and suddenly see clearly what is usually missing; touches like these, touches with love .

What really touches me is the fact that this is given to me without anyone expecting anything in return. A gift out of love, for me.

At the end of the day, the couple leaves a little earlier than Eroca and me. We go at our leisure, and along the way we see a hummingbird couple flying around each other in a mating dance. So special! But then we get lost and suddenly there is no path anymore. Frightening, because it results in that we have to go through massive stimulus plants, sliding over rocks along a precipice. I am seriously terrified. Eroca the mountain goat isn't worried at all and has to laugh about my cries and groans. Personally, I do not think it's so funny and I'm relieved when I land 1.5 hours later with trembling legs back on leveled ground.

Again, I understand now, for every gift you have to bring a sacrifice. This time it was climbing a mountain and facing my fears. Sometimes it's preparing and taking a nasty tasting medicine, or it is pain or suffering, or the renunciation of food. Nothing comes just like that, you'll always have to make a sacrifice. But who gives a lot, receives a lot. That the Inca's understood very well.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 2276
Totaal aantal bezoekers 52703

Voorgaande reizen:

04 December 2013 - 04 Maart 2014

De helende reis deel 2

22 Oktober 2012 - 06 Februari 2013

De helende reis

Landen bezocht: