Arcas - Reisverslag uit Petén, Guatemala van Maaike A - WaarBenJij.nu Arcas - Reisverslag uit Petén, Guatemala van Maaike A - WaarBenJij.nu

Arcas

Blijf op de hoogte en volg Maaike

05 December 2012 | Guatemala, Petén

Ik lig in een hangmat in de jungle. Brulapen boven mijn hoofd, kleurrijke vlinders (wel zo'n 12 cm groot!!) fladderen om me heen, papegaaien en andere felgekleurde vogels zitten in de bomen en ik zie de vreemdste insecten.

Deze week woon en werk ik als vrijwilliger in Arcas. Arcas is een organisatie die gewonde, gesmokkelde of gedumpte dieren opvangt, verzorgd en wanneer mogelijk weer vrijlaat, gehuisvest in het tropisch regenwoud van Guatemala. Ik leef in de buitenlucht, val in slaap en sta op met de geluiden van de jungle - wat echt te gek is. Ik werk met apen, papegaaien, rendieren, kinkajous, een havik, wasberen, miereneters, uilen, ocelots, vreemde varkens en dieren waarvan ik nog nooit eerder heb gehoord. Ik sta om 6.00 uur op en val om 21.00 uur in slaap. Ik zwem in een meer met krokodillen. Ik check mijn rubber laarzen op tarantula's en schorpioenen, en doe mijn best niet op giftige slangen te gaan staan (er leven 3 dodelijke soorten hier). Ik geef talloze dieren te eten en ruim heel veel poep op. Ik ben de hele dag smerig en stap 's avonds onder een ijskoude douche. Ik eet onherkenbaar voedsel. En ik betaal hier 150 dollar per week voor.

Soms gaan we een drankje doen. We lopen dan door de jungle naar een dorpje waar de armoede vanaf druipt; mensen leven met hun hele familie in een zelf in elkaar getimmerd houten kamertje. Een local vertelt me dat het er stikt van de alcoholisten, want het is de alcohol waar mensen hun plezier uithalen. Ik vraag of ze geen andere dingen doen, zoals dansen bijvoorbeeld, of sporten of spelletjes. Hij zegt dat de mannen voetballen en that's it; er vindt geen ander vermaak plaats. In tegenstelling tot de buurlanden, lijkt men hier niet veel te dansen, wat ik vreemd vind.

De bar waar wij wat drinken, is niet meer dan een schuurtje in elkaar gezet met klei en takken, ingericht met wat plastic stoelen en een tafel. Er staat een dorre tak met kerstballen en een onderbroek erin en er wordt kerstmuziek gedraaid. Het is zo vreselijk dat het fantastisch is.

Op zaterdag pakken we de boot naar Flores en drinken en dansen de hele nacht. Ik sla een local aan de haak, en geniet van zijn ouderwetse gedrag. Beschermend en weigerend mij ook maar iets te laten betalen. Het is best fijn om met een gentlemen te zijn. Rond half twee 's nachts rollen we dronken ons bed in...

...en morgen gewoon om zes uur weer op.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Petén

De helende reis

Van Cuba naar Nicaragua, 7 landen in 3,5 maand.

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2013

Naar huis

05 Februari 2013

San Juan del Sur (deel 2)

05 Februari 2013

San Juan del Sur (deel 1)

02 Februari 2013

Isla de Ometepe

01 Februari 2013

Granada en Masaya
Maaike

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 52694

Voorgaande reizen:

04 December 2013 - 04 Maart 2014

De helende reis deel 2

22 Oktober 2012 - 06 Februari 2013

De helende reis

Landen bezocht: