Guatemala stad - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Maaike A - WaarBenJij.nu Guatemala stad - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Maaike A - WaarBenJij.nu

Guatemala stad

Blijf op de hoogte en volg Maaike

24 December 2012 | Guatemala, Guatemala-stad

Ik plaats een bericht op couchsurfing en zo komt het dat ik een aantal dagen later Hubert ontmoet. Hubert komt uit de hoofdstad van Guatemala, en wil me graag zijn stad laten zien. Hij woont zelf nog thuis en ik mag bij zijn beste vriend Jonathan couchsurfen. Dat betekend in dit geval een kamer met tweepersoonsbed i.p.v. een bank. 's Avonds neemt Hubert me mee naar het huis van vrienden. Ik ben stomverbaasd als ik zie dat er hele buurten afgesloten zijn met hekken en dat je een man met groot geweer moet passeren om erin te mogen. Er wordt tevens een foto van je rijbewijs gemaakt. En in die buurten omringd met hekken, vind je huizen omringd met nog meer hekken.
We gaan in de door hekken omringde tuin zitten en de vader van de ook nog thuiswonende vriend komt er gezellig bijzitten. Wanneer hij hoort dat ik uit Nederland kom, wordt hij enthousiast. Hij is namelijk in Nederland getrouwd. Vol bravoure vertelt hij hoe dat ging. Hij had verkering toen hij nog in Guatemala was, maar ging toen voor studie naar Duitsland. In het begin schreven zijn vriendin en hij elkaar elke dag een brief, maar na een tijdje werd dat minder tot het nog maar een brief per week was. Hij miste haar vreselijk, en op een dag schreef hij een brief naar zijn schoonouders; hij zou zichzelf van kant maken als ze hun dochter niet naar Duitsland zouden laten gaan. En dus vloog dochterlief naar Duitsland. Eenmaal aangekomen, prikten ze een trouwdatum. De familie vloog over maar op een of andere manier was er geen ambtenaar die hen wilde trouwen. Met de hele familie reisden ze van plek naar plek maar niemand was beschikbaar. En zo belandden ze uiteindelijk in Nederland, waar er wél iemand was die hen wilde trouwen.
Hij vertelt het zo goed dat ik echt zit te genieten. En hij is verrassend open; hij praat over hoe vervelend het was om in jeugdherbergen te leven omdat ze daar geen seks konden hebben. Vrij uniek voor een toch wel behoorlijk conservatieve cultuur, waar zelfs seksuele voorlichting taboe is (met als gevolg dat meisjes hier veel te jong zwanger worden).

De volgende dag neem Hubert me mee uit winkelen; het grootste winkelcentrum van centraal Amerika is hier gehuisvest. Ik vind het zo'n vreemd contrast, eromheen zie je de sloppenwijken liggen, waar huizen gebouwd worden met golfplaten en afval en waar de armoede schrijnend is. Hubert werkt met deze mensen, in een organisatie die vrouwen opvangt die seksueel misbruikt worden en dat zijn er betreurend veel. Hij vertelt dat de meeste families hun kinderen op verscheidene manieren mishandelen, en hoe de kinderen zich al jong bij een gang aansluiten omdat ze daar een 'familie' vinden waar ze tenminste wat voorstellen. Het klopt hier van geen kanten; de rijkdom in dit land is verdeeld onder minder dan 5% van de bevolking, die zich tussen de sloppenwijken in de hoofdstad gehuisvest hebben.

Het winkelcentrum is op zijn zachtst gezegd merkwaardig. Er staat een enorme carrousel, en overal zie je kinderen op pluche paarden ter grootte van een pony waar ze zich mee voortbewegen. Ze moeten op een bepaalde manier op en neer schuiven en dan loopt dat paard dus. Het ziet er belachelijk uit.

De Zara en Bershka zitten net als in A'dam tegenover elkaar, maar een H&M vind je hier niet; die is alleen maar te vinden in Mexico City en dus heeft mijn verslaving het hard te verduren.

Als je wat wilt eten, dan kan dat. Naast de Mac Donalds zit een Burger King, waarnaast een Taco Bel, waarnaast een Pizza hut, waarnaast een Chinees, waarnaast een ijszaak, waarnaast een Kentucky Fried Chicken, waarnaast een andere fast food keten, waarnaast.... Het is ongelooflijk hoe iedereen hier zich volpropt met fastfood. Stel je voor; pluche paarden in de rij voor de MacDonalds; je hoeft hier niet eens te lopen voor je hamburger.

Na twee dagen heb ik het hier wel gezien en wil ik ergens anders naartoe. Omdat Hubert wat meer van zijn eigen land wil zien, besluiten we een weekje samen te reizen. Lanquin, here we come!

  • 14 Januari 2013 - 14:46

    Irene :

    Hallo Maaike,

    Hoe gaat het? Ik ben blij je reisverslagen te lezen! Ik ga binnenkort naar Panama, en reis dan omhoog tot aan Belize in 5 maanden. Ik vind het heel spannend om als vrouw alleen rond te gaan reizen. Hoe bevalt dit jou? Vind je het over het algemeen goed te doen?

    Ik hoop van je te horen,
    Irene

  • 14 Januari 2013 - 16:43

    Maaike V A:

    Hi Irene,

    Wat leuk dat je mijn verslagen leest! Reizen in centraal Amerika als vrouw alleen is goed te doen. De mensen zijn vriendelijk en als je je gezonde verstand gebruikt is het veilig om hier rond te reizen. Neem 's nachts taxi's, neem als het donker is geen tas meer mee naar buiten (stop je geld in je bh) en laat je paspoort en andere belangrijke dingen zoveel mogelijk achter in een locker van je hostel/hotel. Op die manier is de kans klein dat er iets mis zal gaan.

    Je zult alleen wel heel veel aandacht van mannen krijgen en dat is soms heel irritant, je wordt constant bekeken, nageroepen en aangesproken, zelfs wanneer hun vrouw naast hen loopt. Aan de andere kant zijn ze ook galant en zullen je helpen waar nodig.

    Een uitzondering is misschien Belize; veel vrouwen vinden het vervelend daar alleen rond te reizen. Ik ben er zelf alleen maar doorheen gereisd zonder er te overnachten, dus ik kan alleen afgaan op wat ik van anderen gehoord heb, en dat is dat de mannen daar opdringeriger en brutaler zijn dan in de omringende landen. Als je je daar niet aan stoort hoeft dat geen probleem te zijn, sommige vrouwen vinden het prima toeven in Belize en anderen vinden het vreselijk, dus dat verschilt per persoon.

    Je hebt overigens heel veel tijd voor al deze landen, je zou Mexico er ook bij kunnen doen als je zou willen. Honduras en El Salvador hebben minder te bieden dan de overige landen en de meeste mensen slaan dit dan ook over of gaan er vrij snel doorheen.

    Als je nog vragen hebt hoor ik het graag. Ik wens je in elk geval heel veel plezier op deze bijzondere reis!

    Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

De helende reis

Van Cuba naar Nicaragua, 7 landen in 3,5 maand.

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2013

Naar huis

05 Februari 2013

San Juan del Sur (deel 2)

05 Februari 2013

San Juan del Sur (deel 1)

02 Februari 2013

Isla de Ometepe

01 Februari 2013

Granada en Masaya
Maaike

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 52709

Voorgaande reizen:

04 December 2013 - 04 Maart 2014

De helende reis deel 2

22 Oktober 2012 - 06 Februari 2013

De helende reis

Landen bezocht: